Programma ‘24
Het juryrapport van het TheaterFestival biedt elk jaar een scherpe blik op de stand van zaken in het Vlaamse en Brusselse theater. Welke thema’s drongen zich op, welke vormen verrasten, en welke stemmen klonken luid? De jury analyseert de belangrijkste trends in de podiumkunsten en licht toe waarom net deze voorstellingen de festivalselectie haalden. Bij elke productie krijg je een korte inhoud en een motivering van de keuze. Ideaal leesvoer voor wie het theaterjaar wil herbeleven of vooruitblikken op wat komt.
Juryrapport 2024 | Theater op zelfonderzoek
Doorgaans spelen acteurs personages. Afgelopen seizoen zagen we verrassend veel personages die acteurs bleken: acteurs op auditie, acteurs in repetitie, acteurs in de loge of zelfs gewoon in een voorstelling waarin dan van alles ontspoort of scènes telkens weer moeten worden overgedaan. Grappig, zeker. Soms zelfs heerlijk exuberant. Maar ergens ook een beetje treurig. Verrassend vaak bleken die gespeelde spelers neurotische gevallen met veel twijfels, al dan niet getiranniseerd door een toxische of net getormenteerde regisseur die het ook niet meer weet.
Gek toch? Elektra Unbound van Luanda Casella bij NTGent, Diarree is mijn lievelingskleur van Theater Artemis en Studio Julian Hetzel, Opening Night van De HOE én nog zoveel andere voorstellingen tussen mei 2023 en april 2024: ze trokken met sardonisch genoegen de coulissen open. Wat zegt het over het theater dat het zichzelf zo ironisch te kijk zet als een wereldje vol misbruik, eenzaamheid, bewijsdrift? Wat is er met het theater aan de hand dat het zo vaak de metafoor wordt van zichzelf?