het TheaterFestival

Programma ‘24

Het hele jaar door prospecteert de jury performances, theater-, jeugd-, circus – en dansvoorstellingen die dat jaar in première gaan. Tijdens maandelijkse meetings worden er discussies gevoerd om in mei tot een selectie te komen van het meest belangwekkende werk.

 

De selectie voor het TheaterFestival 2024 in Antwerpen werd gemaakt door: Audrey Leboutte, Liv Laveyne, Dahlia Pessemiers Benamar, Wouter Hillaert, Wim Van Parijs, Emilie Kabongo, Filip Tielens en Charlotte De Somviele.

Lotte Vrancken

Lotte Vrancken (die/hun, zij/haar) is artistiek coördinator bij detheatermaker, een ontwikkeling- en productieplatform voor nieuwe makers. Daarnaast werkt Lotte als dramaturg, en is die lid van One Field Fallow, een werkplaats voor collectief (artistiek) onderzoek in een oude nachtwinkel in Brussel.


Ik zit in de jury omdat….

veel theater kijken een essentieel deel is van mijn rol als ondersteuner voor nieuwe makers: het houdt mijn blik scherp en nieuwsgierig. Ik vind het belangrijk om te weten welke verbeeldingen, noodzaken en referenties er leven in het veld. Bovendien vind ik het ook heel leuk: het bespreken van voorstellingen is één van mijn favoriete delen van een lange avond op café. Ik kijk erg uit naar de uitwisseling met de andere juryleden en denk dat ik veel ga kunnen leren van hun blikken. Ik hoop dat we samen tot een uitdagende, scherpe selectie komen.


Een belangwekkende voorstelling is voor mij…

een voorstelling die een voorstel in zich draagt, waarvan ik voel dat de makers er vierkant achter staan. Ik heb liefst dat die propositie de kijker uitdaagt: inhoudelijk, vormelijk of allebei, en zich zo verhoud tot de wereld buiten. Een voorstelling die het publiek recht in de ogen durft te kijken en zegt dit is mijn voorstel, dat had je niet verwacht hé?

Liv Laveyne

Liv Laveyne was vanaf 2000 tot 2015 actief als recensente podiumkunsten voor De Morgen en andere media. Van 2011 tot 2016 programmeerde ze Jong Theater op TAZ (Theater aan Zee). Ze startte mee in 2012 De Grote Post in Oostende op waar ze nog steeds de artistieke werking coördineert en instaat voor de podiumprogrammering. Daarnaast maakt  ze deel uit van de redactie van Circusmagazine en is ze programmator circus op TAZ.


Ik zit in de jury omdat…

Over smaak en kleur valt niet te discussiëren en toch is er niets zo boeiend. Ieder kijkkader is anders, gevormd door cultuur, tijd, opvoeding, overtuiging en ervaringen. Zo’n kijkkader is geen idee fixe maar net je verrekijker en je vergrootglas op je leven en bij uitbereiding de wereld. En soms is het dan net de anderen die je de details doen ontdekken of iets in een ander licht houden. Dat ik vanuit mijn passie voor circus in de jury mag zetelen, is een fijne eer voor een kunstvorm waar de ontwikkeling in volle gang is en waar wars van wat behoort te zijn nog alle vrijheid wordt genomen.


Een belangwekkende voorstelling voor mij is…

Wat is straf podium, wat doet het met mijn buik, mijn hoofd, mijn hart? Wat doet mij anders denken, wat doet mij dieper voelen, wat raakt me onverwacht en maakt me gelukkig opstandig?

Dahlia Pessemiers-Benamar

Dahlia Pessemiers Benamar (°1975) volgde de kleinkunstopleiding aan de Studio Herman Teirlinck waar ze in 1998 afstudeerde. Sindsdien duikt Dahlia op als freelance actrice in diverse theatergezelschappen en werkte ze in regies van Arne Sierens, Jellie Schippers, Mannah De Pauw, Luk Perceval e.a. 

De laatste jaren was ze vooral te zien als actrice in Action Zoo Humain producties De Waarheidscommissie (2016-17-18) Amnes(t)ie (2017-18) en Dihya (2019-20) en in de NTGent trilogie The sorrows of Belgium  (2022) (Luk Perceval).  

Naast het podium speelt Dahlia zowel in binnen- en buitenland mee in  tv-reeksen en films. Zo is ze te zien in o.a. Zéro Default, Je suis mort mais j’ai des amis, Deadline 14-10, Braided Love, Bullets, De Ridder, De twaalf e.a. 

Als maker ontwikkelt ze een heel eigen parcours binnen het muziektheater. Zo richtte Dahlia Dunia vzw op waar ze haar eerste creaties ontwikkelt steeds met een gemengde cast en waarin ze verschillende talen en muziekgenres laat samensmelten. Samen met diverse makers herschreef ze Dunia tot de nieuwe compagnie Silence Radio, samen werken ze aan inclusieve producties met dove en horende acteurs en schrijvers.


Ik zit in de jury omdat….

de kracht, de speelsheid, en de uitzonderlijke kwaliteit van het Belgische theaterlandschap me blijft verwonderen. Het voelt als een noodzaak om dit bijzondere culturele veld te  blijven volgen, mee te promoten en divers publiek ook in aanraking te laten komen met werk dat vaak te weinig speelt.


Een belangwekkende voorstelling is voor mij…

een vertederende gelaagde woordeloze voorstelling voor alle leeftijden, die jong en oud meeneemt in een wereld die bulkt van rebelse en authentieke theatrale beelden.

Floris Baeke

Floris Baeke studeert Filosofie. Hij schrijft voor De Standaard over podiumkunst en co-coördineert in het seizoen 24-25 het magazine Etcetera.


Ik zit in de jury omdat…

een festival dat werkt met een selectie uniek is in het Vlaamse podiumkunstenlandschap. Ik vind het belangrijk dat hTF een programmatie samenstelt op basis van open discussie en dialoog met een diverse groep experts, vrij van commerciële, marktgedreven, pragmatische of andere belangen, zoals dat bij andere festivals soms het geval is.
Ik zie het juryschap als een verantwoordelijkheid om heel breed te kijken en elke voorstelling de aandacht en reflectie te geven die ze verdient.


Een belangwekkende voorstelling is voor mij…

een voorstelling waarvan je wil dat anderen hem ook zien en voelen. Iets belangwekkends dringt zich op, zowel fysiek als intellectueel windt het je op; je voelt het overal knetteren omdat wat er wordt getoond belangrijk, uitdagend, mooi, grappig of krachtig is.

Ik heb een voorliefde voor voorstellingen die een bepaalde onrust stoken doordat ze tegenstrijdige of complexe dingen voelbaar maken, tonen hoe iets anders kan, of gewoonweg met je voeten spelen. Belangwekkend zijn ook voorstellingen die een bepaalde extase teweegbrengen, die je buiten jezelf brengen door extreem uit te zoomen op de wereld waarin je leeft of in te zoomen op de mens die je bent en zo je blik veranderen. Uiteindelijk moet een belangwekkend kunstwerk een opening maken om anders over jezelf of de wereld te denken als je over het kunstwerk denkt.

Rojda Gülüzar Karakuş

Rojda Gülüzar Karakuş is een freelance dramaturg die haar carrière begon in Turkije. In 2019 kwam ze naar België, waar ze haar bachelor en vervolgens haar master in theaterwetenschappen afrondde. Momenteel werkt ze als WijkBuddy in het WijkJury-project van het Theaterfestival. Daarnaast is ze betrokken bij Jong Panel van Viernulvier en biedt samen met andere tien leden een kritisch, artistiek en organisatorisch perspectief binnen de organisatie.


Ik zit in de jury omdat…

mijn achtergrond als toeschouwer en als dramaturg een mix is van twee culturen: België en Turkije. Deze dubbele culturele lens kan een ander perspectief bieden aan het Theaterfestival, geloof ik. Daarnaast heeft mijn huidige werk bij het WijkJury-project dit perspectief nog verder verdiept. Door samen te werken met de juryleden, die zelf een diverse achtergrond hebben, heb ik geleerd om theater vanuit verschillende hoeken te bekijken.


Een belangwekkende voorstelling is voor mij…

een voorstelling die dramaturgisch grondig is bestudeerd en voor iedereen toegankelijk is. Zo’n voorstelling neemt het publiek mee naar andere werelden en dompelt hen onder in nieuwe ervaringen. Het is als een reis die het publiek van de ene plek naar de andere voert, en deze reis moet voor iedereen toegankelijk zijn.

Emilie Hulsmans

Emilie Hulsmans is sinds 2020 programmator theater, circus, comedy en schoolvoorstellingen in cultuurcentrum Hasselt en artistiek medewerker van het Krokusfestival, het internationale kunstenfestival voor een jong publiek dat jaarlijks doorgaat tijdens de krokusvakantie.


Ik zit in de jury omdat…

ik het belangrijk vind dat het jeugdtheater een prominente plaats inneemt op het Theaterfestival. Ik hoop hier vanuit mijn achtergrond bij het Krokusfestival en vanuit mijn passie voor jeugdtheater een meerwaarde te kunnen leveren. We mogen ongelofelijk fier zijn op het aanbod voor een jong publiek dat in Vlaanderen wordt gemaakt. Die boodschap wil ik graag verspreiden binnen de jury en daarbuiten. Vanuit mijn functie als programmator zie ik het zetelen in de jury als een goede oefening om in gesprek of debat te gaan en zo helder te leren verwoorden waarom bepaalde voorstellingen een plek krijgen in mijn programma.


Een belangwekkende voorstelling is voor mij…

een voorstelling die me kan verrassen, die blijft nazinderen en die me dingen in vraag doet stellen. Ik hou ervan als het publiek wordt uitgedaagd. En dat kan al van jongs af aan gebeuren wat mij betreft. 

Filip Tielens

Filip Tielens werkt als chef cultuur en media voor De Standaard, waar hij de voorbije jaren de berichtgeving over podiumkunsten coördineerde. Hij is oprichter van het multimediale productiehuis De Zendelingen en volgt van nabij (jeugd)theater, dans en circus.


Ik zit in de jury omdat …

omdat ik de podiumkunsten van erg nabij volg en ik – vanuit een onstuitbare missionarisdrang – graag zoveel mogelijk publiek wil warm maken voor de voorstellingen die mij dierbaar zijn of die ik belangrijk vind voor de ontwikkeling van het theater. En ook omdat ik de juryselectie graag nog breder, jonger én diverser zou willen laten kleuren.


Een belangwekkende voorstelling is voor mij …

is voor mij een voorstelling waarbij ik de zaal anders verlaat dan ik er ben binnengekomen. Omdat de voorstelling mij aan het denken heeft gezet, omdat ze mij iets heeft doen voelen of omdat ze verhalen of wereldbeelden die op het eerste gezicht misschien ver van mij afstaan toch heeft laten communiceren met mijn eigen kleine leven. Maar evengoed omdat een kunstenaar iets nieuws probeert, omdat vorm en inhoud op een onlosmakelijke manier met elkaar verbonden zijn of omdat een kunstenaar het hier en nu van het samenzijn in het theater kan laten rijmen met de wereld daarbuiten en de tijd die we samen delen. Of dat allemaal tegelijk.