za 14.09.24
Volg ‘Compagnie Red Yellow & Blue’! | Over Instagram en andere merchandise
Na Who’s afraid of Oscar Wilde is het weer zover: het applaus verstomt en een van de spelers verschijnt met een boodschap. ‘Volg ons op Instagram,’ declameert acteur Daan van Bendegem, gehuld in een knalblauw T-Shirt met een grote QR-code op, ‘want tegenwoordig zijn volgers blijkbaar belangrijk om subsidies te krijgen.’ Het is een fenomeen dat steeds vaker voorkomt in het theaterlandschap. Of het nu gaat om QR-codes, cd’s, boeken, theaterteksten of andere merchandise, de smeekbeden om geld nemen vele gedaanten aan. Is het niet opvallend – en spijtig – dat een speler na het uitvoeren van zijn vak en het brengen van een maatschappelijk relevant stuk toch nog even met zo veel mogelijk sympathie het publiek moet vragen om hen te volgen? Zou de inhoud van het stuk niet als laatste moeten nazinderen bij het publiek, in plaats van een boodschap van algemeen nut? Helaas is dit de realiteit waar makers vandaag de dag niet meer omheen kunnen: volgers maken een verschil. So let us pray together (en geef Compagnie Red Yellow and Blue alvast een like).
Door Simon Verlinden