het TheaterFestival

Magazine

wo 31.07.24

Charter Cripping the Space

16%-24% van de bevolking heeft een beperking. Die groep wordt momenteel onvoldoende gerepresenteerd in de huidige kunstensector. Tijdens het TheaterFestival 2023 stelde Cripping the Space — een grassroots beweging voor kunstenaars, cultuurwerkers met een handicap — hun charter voor een toegankelijkere cultuursector voor. 

 

Door hTF

Het charter werd geschreven door:

Marijn Prakke, acteur opgeleid aan het RITCS in Brussel, het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Atlantic Acting School in New York. Door verschillende theaterrollen en -ervaringen geraakte Marijn geïnteresseerd in wat er met een rol gebeurt als die door een ogenschijnlijk niet passend lichaam wordt gespeeld. Zijn ervaring is dat de verbeelding van de toeschouwer wordt opgerekt en het daarmee ineens wel mogelijk blijkt om zich, bijvoorbeeld in het dagelijks leven, juist wel iemand met een disability in een bepaalde maatschappelijke rol voor te stellen. Van hieruit voerde hij onderzoek uit voor Conservatorium Antwerpen en Kunstenpunt.

Josefien Cornette (zij/die) is kunstenaar, kunsthistorica en activist. Josefien heeft een multidisciplinaire praktijk met een achtergrond in kunstgeschiedenis, feminisme, queer studies en disability studies. In 2021 won Josefien de DiverGent Scriptieprijs met ‘A House Called Pain’, een poëtische auto-etnografie over dood, rouw en beperking. Vandaag begeleidt ze kunstenaars en de cultuursector in meer toegankelijke kunstpraktijken om artistieke werk crip te vertalen en is die bestuurslid bij Sophia vzw.

Fien Criel is politicoloog en studeerde af als master Conflict and Development aan de UGent, met een thesis over inclusiebeleid voor studenten met een handicap. Ze maakte deel uit van de Young Board van Viernulvier. Vanuit de ervaring als cultuurwerker en medewerker aan sociaal inclusief beleid onderzoekt ze toegankelijkheid in Brussel en Gent vanuit stedelijk ruimte, queer kritiek en disabiltiy studies.

Mira Bryssinck studeerde af in KASK in Gent. Ze maakte een eerste theatervoorstelling Utopia (met mensen met een dubbeldiagnoseproblematiek verbonden aan het ontmoetingscentrum Villa Voortman) die speelde onder meer op Theater Aan Zee en in Frascati in Amsterdam. Daarna maakte ze samen met Jan Marcoen Letter, een voorstelling voor HETGEVOLG in Turnhout.  In 2019 maakte ze bij Compagnie Cecilia de solovoorstelling Glory Box. Bryssinck speelde mee in de veelbesproken televisieserie Tytgat Chocolat, die de Prix Europa en de Diversiteitsprijs in Cannes in de wacht sleepte. Bryssinck tracht haar onderwerpen met lichtheid te benaderen en zoekt steeds naar sterk fysiek spel.

Anna Püschel is kunstenaar vanuit Duitsland, Nederland en België. Na een master in beeldende kunsten (LUCA, Gent) en documentaire fotografie (Sint Joost, Breda) doorloopt ze verschillende residenties over heel Europa, waaruit ze recent “Encyclopedia of the uncertain” maakte en publiceerde.

Joyce Vuylsteke is sociaal werker en ondersteunt vanuit Staging Acess vzw tal van cultuurhuizen, organisaties en theaterproducties in Vlaanderen en Brussel naar meer toegankelijkheid vanuit een praktische realiteit, trouw aan hun artistieke karakter. Joyce werkt vanuit een internationale theaterervaring en een sterk gedragen ervaringsdeskundigheid.

 

DOWNLOAD HET CHARTER IN HET NEDERLANDS / ENGELS 

Het charter kwam tot stand met steun van Kunstenpunt, sociaal Fonds Podiumkunsten, Theaterfestival en tal van Vlaams-Brusselse cultuurhuizen.